fredag, mars 31, 2006

i mitt kök

Jag skrev ju tidigare om vårat system för att värma vatten Idag har jag fotat lite i mitt kök.

Det här är en butano (behållar med gas på svenska) som står under min diskbänk. Så jag har inte plats för soppåsen där utan den är på ett annat ställe. Men jag har ställt tvättmedel, sköljmedel och maskindiskmedel där för diskmaskinen och tvättmaskinen är precis bredvid.Från butanon går ett rör upp på väggen bredvid.

Där sitter den här apparaten. När man monterat butanon till röret och öppnat den får man stoppa in en tändsticka i hålet och tända gasen. Vanligen brinner en mycket liten låga. Men när man sätter på varmvatten någonstans i lägenhten flammar det upp rejält såsom på bilden. Skulle man blåsa ut lågen men ändå ha gasen på börjar hela lägenheten att lukta gas efter en stund. Ska man resa bort eller inte vill ha gasen på jämt så är det enkelt att stänga av den nere på butanon eller på en kran på på röret straxt under apparaten med eld i.

6 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Ser livsfarligt ut med de där gasbehållarna. Själv höll jag på att ramla baklänges en gång när jag hade haft igång gasen lite för länge och skulle tända på. Numera har jag gudskelov ingen gasspis. En kompis ex fick en gång påhälsning av brandkåren då hon haft på gasen ALLDELES för länge (antingen var det hela dagen eller också var det hela helgen).

12:44 fm  
Blogger Thérèse said...

Vi har ingen gasspis utan en ultramodern keramikhäll. Gasen är bara till för varmvatten. Funkar faktiskt bra men är lite jobbigt at ringa gasbolaget varannan vecka och vänta på att dom kommer hit med en butano

4:58 fm  
Blogger Me said...

Liknande system har vi för varmvatten i Japan, fast gasen är “central-gas” och brännaren sitter på utsidan och vi behöver inte själva tända med tändsticka. Det måste bli väldigt varmt att ha den inne i hemmet!

7:22 fm  
Blogger Thérèse said...

Nightoholic - Nej faktiskt inte. Själva brännaren blir varm men inte värre än att man kan ta på den. Det blir inte varmare i köket , där den sitter, när någon tar en lång dusch. Systemt funkar ganska bra, bara lite jobbit att behöva ringa gasbolaget och sitta hemma och vänta tills dom behagar dyka upp med en ny varje gång dom tar slut.

11:32 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Jag upptäckte just din blogg. KUL!! Jag bodde själv i Madrid en period, Lavapies närmare bestämt.

Nu bor jag i Bangkok och bloggar...

Jag såg en rolig likhet med min blogg på din blogg. Värma vatten, köket osv.

http://www.ifred.se/2006/03/07/hur-bor-vi-egentligen/

Klart att du har en guide i Bangkok också om du skulle vilja!

Hälsa Madrid och Museo Reina Sofia som jag älskade att gå till.

6:46 em  
Blogger Thérèse said...

Fredrik - tack , vad härligt att ha guider runt om i världen. Självklart guidar jag mina bloggkompisar i Madrid när dom har vägarna förbi.Vore jättekul. Jag var i Bangkok för 1.5 år sen och var väl inte jätteimponerad , kanske var jag på fel ställe eller så berodde det på att jag kom direkt från en av mina favoritstäder Hong Kong. Men Kungliga palatset och flodbåtarna var fint.
Reina Sofia är fantastiskt , jag var där senast i lördags.

10:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home