torsdag, mars 30, 2006

vegetarian

Jag har många gånger skrivit om min saknad efter saltlakrits. Som är det enda typiskt svenska som jag saknar här. Men som vegetarian känner jag mig lite kluven i Spanien. Grönsakerna här är jättefina och billiga men det är ont om veg.mat som quorn, sojaprodukter och likande. Sojagrytbitar har jag hittat på en hälsokost och ett apotek. Tofu köper jag på en japansk affär som jag hittat via den japanska kolonin i Madrid som jag på något märkligt sätt hamnat i. Jag känner inga andra svenskar här men en hel drös japaner och en grupp fransmän.
Är det någon som vet om man kan hitta quorn i Spanien och i så fall var?

Jag slutade äta kött när jag som 16 åring en sommar jobbade en månad på en äggfabrik. Ett år senare slutade jag med fisk. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i varken kött eller fisk så det gick smidigt. Nu har jag svårt att tänka mig att någonsin äta kött eller fisk igen. När jag slutade äta kött sommaren 1987 var utbudet av veg.mat i Sverige ungefär som i Spanien idag. Man fick leta och gå på specialaffärer. Att vara vegetarian upplevdes som mer udda då än idag. När jag tog studenten 1990 och gick på diverse studentskivor var vi oftast bara en eller två vegetarianer som fick sitta bredvid varandra. När jag i tonåren var i England tyckte jag att jag hade hamnat i veg.paradiset där fanns hur mycket vegetarisk mat som helst och veg.burgare och annat som inte fanns hemma
I mitten av 90-talet kom en fullständig explosion av antalet vegetarianer och vegetariska produkter i affärer och på restaurangmenyer. Attityden till vegetarianer ändrades också. Fast än idag verkar vissa bli väldigt upprörda på vad ANDRA väljer att äta och inte äta. Jag förstår inte om någon är vegetarian, nykterist, inte äter morot eller vad det är borde väl inte spela andra någon roll.
Men som sagt någon som vet om och var man kan hitta quorn och andra veg.produkter i Spanien?

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

nämen vad roligt! precis den resan var jag ju på i höstas! klicka på Resa under mina kategorier så kan du läsa om den där. Den var väldigt intensiv och vi hade otur med vädret men jag rekommenderar den verkligen och längtar tillbaka!

2:36 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - jag läste om din resa precis när jag startade min blogg i december/januari. Det var då jag snodde din karta där man kunde fylla i vilka länder man varit i. Nackdelen med Rosa Bussarnas Afrikaresa är att den kostar pengar jag inte har just nu, men i framtiden kanske

3:02 em  
Blogger Unknown said...

Folk älskar att lägga sig i vad andra äter och eller inte äter. Däremot har klimatet på lunchrestauranterna i Stockholms-området hårdnat rejält för vegetarianer. Av de cirka tjugo matställena kring min arbetsplats är det inte lätt att få något gott till lunch utan det är mer gårdagens salladsrester som gäller om man inte vill/kan äta kött.

5:33 em  
Blogger Knaster said...

Usch, lider med dig, vet precis hur det är - fransmännen är inte heller precis världsbäst på vegmat.

LONDON LONDON LONDON! ;)

7:24 em  
Blogger Thérèse said...

Et - Jag vet att folk älskar att lägga sig i vad andra äter. Men varför? Trist att höra att klimatet för vegetarianer hårdnar i Stockholm , där har det ju varit så bra förut.

Cindy - Jag inbillar mig att fransmän ändå är något bättre än spanjorer på vegmat. I Frankrike kan man väl iallfall köpa quorn och sojaprodukter. Jag vet att Storbrittanien är vegparadiset i Europa.Jag älskar ju starkt indiskt också! Det går ju billiga flyg dit härifrån , åka på matresa.

12:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej, är vegetarian och bodde i Madrid aug 04-april 05. Det stämmer att det är svårt att hitta bra veggoprodukter som quorn och soja, spanjorer verkar mest förfärade över att höra att man inte äter kött i allmänhet och jamón ibérico i synnerhet... Tvingades ändra mina matvanor ganska rejält under tiden i Spanien och tappade ett par kilon, men tillbaka i Sverige har jag grym abstinens efter spanska läckerheter från mina favoritresturanger. Testa queso de cabra con pimiento rojo på Lateral eller tarta de queso på oxxo (Chueca). Saknar även en riktigt vällagad tortilla, så passa på och njut av delikatesserna så länge du är där! Saltlakrits säljs billigt på Ikea.

12:49 em  
Blogger Thérèse said...

Emchie - Tack så jättemycket för tipsen. Chueca har många trevliga små barer. Jag kommer absolut att testa dina tips. Jag älskar queso de cabra, vällagad tortilla, patatas bravas , patatas alioli, goda sallader som finns här. Tapaskultuer är jättemysig , jag gillar att gå ut och äta en tapa eller två och dricka ett glas gott vin.
IKEA här har bara salta sillar, inte tillräckligt salt tyvärr.Jag vill ha salmiakbalkar, djungelvrål och annat som är täckt av salt

1:01 em  
Anonymous Anonym said...

Det kan vara så att det inte finns Quarn i Spanien. Det är till och med olagligt i vissa länder tex Danmark. Quarn är ju en konstruerad svamp som många är allergiska mot och därav förbudet.
Tyvärr innehåller Quarn ägg så jag kan inte äta det.

12:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home