torsdag, januari 12, 2006

Gamla kläder

Eftersom jag förut skrev om spansk mat tänkte jag slänga in ett recept till den här gången på ropa vieja som betyder gamla kläder. En sorts pyttipanna från Kanarieöarna som jag aldrig har ätit. Många svenskar som besökt Kanarieöarna har kanske provat annars är den känd från filmen Sällskapsresan. Sivan blir ju utbjuden av José med pizzaracern ("Vi kunde gå på kvällen och äta någoting en äkta spansk restaurang") som hon träffar på planet . Han som säger "Jag ska inte bort jag ska hem" Dom går iallfall på "Ett ställe dit inga turister komma" José släpar med sig morsan till träffen och domn äter gamla kläder som är dåligt kryddade


Det här behöver du för 6 personer:

  • Köttbitar från gårdagens gryta, 1 kg
  • Tjocka skivor färsk chorizo, ca 8 stycken
  • 200 gram kikärtor (Dessa skall blötläggas i vatten med lite salt under ett dygn om du inte har färdigkokta)
  • 4 tomater, finhackade
  • 2 gröna paprikor, finstrimlade
  • 2 gula lökar, finhackade
  • 3 vitlöksklyftor
  • 6 matskedar olivolja
  • 1 matsked sött paprikapulver
  • 1 gram saffran
  • 1 tesked timjan
  • 1 lagerblad
  • 1 glas vitt vin
  • 6 svartpepparkorn
  • 1 bunt persilja, gärna bladpersilja, finhackad
  • 1 msk socker
  • salt
  • Friterad klyftpotatis, drygt 500 gram

Så här gör du:


Strimla vid behov köttbitarna och stek dem tillsammans med chorizon i lite olivolja i en stekpanna. Ta av värmen när köttet fått lite färg.

Vid sidan i om en större panna, sautera finhackad gul lök och vitlöksklyftorna på låg värme i lite olivolja.
Tillsätt sedan de finhackade tomaterna och de strimlade paprikorna. Sedan kryddorna; pepparkornen, timjan, saffran, lagerbladet, persiljan och paprikapulvret.
Tillsätt vinet och sedan köttet och chorizon och till sist ärtorna och potatisen. Fyll på med vatten tills ingedienserna precis täcks.

Låt skjuda på låg värme tills vattnet försvinner och kikärtorna är mjuka.



Bilden är tagen från filmen sällskapsresan

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Var det inte Josés bil som var en "pizzaräser"?

9:48 fm  
Blogger Thérèse said...

Hatten, du har så rätt så rätt, jag slarvade och nu har jag korregerat mig

4:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home