söndag, januari 08, 2006

Hong Kong

Idag satt vi och diskuterade favoritstäder i världen. Det är inte lätt att bestämma sig för en enda stad. Men på min lista skulle städer som Hong Kong , Paris, Rom och naturligtvis Stockholm hamna högt upp. Även städer som Dehli, Singapore, Acapulco, Cadiz , Sevilla, Marseille och Göteborg ligger ganska bra till. Däremot har jag svårt att förstå alla som gillar Bangkok och Thailand så fruktansvärt mycket. Jag skulle mycket hellre åka till något av grannländerna.

På grund av min stora kärlek till Asien iallmänhet och Kina i synnerhet så skulle jag idag sätta Hong Kong överst på en lista över favoritstäder. Så var jag där senast i månadsskiftet oktober november. En bergig skärgårdfull med tät tropisk grönska och skyskrapor som står otroligt tätt, Manhattan gånger tio, restauranger och affärer har öppet nästan dygnet runt och på gatorna ett ständigt myller av människor. Stadsdelen Mong Kok lär vara världens mest tätbefolkade stadsdel.
Jämfört med många andra kinesiska städer har inte Hong Kong någon större samling av gamla kulthistoriska föremål och platser såsom tempel och palats. Kanske skulle en riktig globetrotter kalla Hong Kong "Kina light" för dom flesta skyltar är textade både på engelska och kinesiska. Däremot ska man inte tro att alla alltid kan engelska men generellt så funkar det ganska. Inne i själva fastlandskina är inte engelskakunskaper till någon större nytta. Ganska intressant att gå och läsa en karta och jämföra skyltarnas tecken med tecknen på kartan.
Jag är just nu väldigt sugen på att åka till Japan och Tokyo.Så tyckte jag att min karta jag fyllde i igår (kolla lite längre ner i bloggen) var väldigt tom i Afrika. Men när det blir några resor av återstår att se, nu letar jag bostad i Madrid och nästa resa går till Sverige någon gång i vår