torsdag, januari 18, 2007

sömnproblem

Jag brukar inte skriva så mycket om mina barn här men tänkte göra ett undantag. Jag behöver ett lite råd. Hur får man en femåring att sova i en egen säng i ett eget rum? Hur får man henne att känna sig trygg med att sova själv? Hon är mörkrädd och ganska ängslig vid läggdags.
Alla försök vi har gjort verkar misslyckas. Ska man kanske bara ge upp och låta henne sova i min säng tills hon känner själv att hon är för stor?
Ni som läser här brukar alltid vara så hjälpsamma när jag frågar något. Jag känner att jag behöver alla råd jag kan få.

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kanske finns det mer hjälp att få på www.familjeliv.se? Har tyvärr inga barn (än)...

6:14 em  
Blogger Thérèse said...

Lugnetetc - tack , ska kolla länken kände inte ens till den sidan. Antar att det här är ett vanligt problem. Även om jag inte upplever det som ett jättestort problem , det är ju ganska mysigt för mig också att inte sova ensam.....

6:16 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, jag är Fred (en det blev namnbyte pga nya blogger ;-) )... jag vet inte du såg bara...

6:16 em  
Blogger Thérèse said...

Fred - jodå jag vet att det är du, Fred men jag visste inte vad jag skulle skriva i kommentaren så jag skrev det som står i blå text.
Jag kunde ju inte byta , min blogg var för stor men blogger jobbar på att lösa det.

6:18 em  
Anonymous Anonym said...

OK! Jag var rädd att jag hade blivit helt anonym ;-)

De på Blogger är bra att fixa saker och ting tycker jag! Håll ut!

7:56 em  
Anonymous Anonym said...

Boy, I wish I knew what everybody is talking about, here. I came to this blog Google searching "Malmberget" after reading a little about that town's problem.

I tried to translating the text online, but couldn't get it to work. Is this Swedish? And, if by chance, no one reads English then I guess I'm just writing to myself :)

8:12 em  
Anonymous Anonym said...

Elucidarian - Hi, yes, this is Swedish. What did you want to know?

8:22 em  
Blogger Thérèse said...

Elucidarian - welcome to this webpage. Yes it`s swedish. All swedish people read english very well so you are not writing to yourself ;)
In this page I write about almost everything but a lot about Spain and the capital Madrid because I have lived there.

8:22 em  
Anonymous Anonym said...

Therese - Men ni HAR ju spöken! ;-)Det är ju svârt att ge râd efter som alla barn är olika. Här kommer nâgra olika knep, som du kanske kan prova:
*sova i hennes säng istället, och gâ upp när hon somnar (fast risken är att man somnar själv...)
*planera ett datum när man ska sova själv, t.ex. 5 âr och sex mânader. Ringa in i almanackan och sen fâ gâ och köpa en present om man klarar det.
*öppen dörr, tänt i korridoren, nallar (en nalle kan fâ i uppdrag att vara "bekyddarnalle")
*Hitta pâ att en av dockorna ocksâ är lika gammal och ska sova själv i nâgon lâda. Stoppa om bâda pâ kvällen och beröm bâda för att de är sâ duktiga.
*Hitta pâ nâgot magiskt, t.ex. att om man fâr tre pussar pâ pannan innan man somnar, fâr man inga mardrömmar.
*Lâna nâgon bra bok pâ biblan om att sova själv
Lycka till!

8:29 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - tack , jättebra knep :)
På dagen pratar on mycket om att hon ska sova själv men sen när kvällen kommer blir hon rädd och vill inte.
Jag ska kolla efter böcker på biblioteket . Bädda ner dockan , pussar och ett datum ska jag absolut prova

Tyvärr har inte våra spöken visat sig än... Grannen som är uppväxt här ute sa att det finns ett spökhus i byn men det är inte det jag bor i.

8:34 em  
Anonymous Anonym said...

Bra tips av Anna!

Jag tror att det är viktigt för din dotter, precis som för alla andra barn, att ha fasta rutiner... same procedure as last/every night. Först kvällsmacka (eller vad hon nu äter), sedan tandborstning och sedan en lugn stund med mamma och en godnattsaga eller -visa t.ex.

Att ha svårt att somna är säkert hennes sätt att reagera på förändringar som flytt, nytt dagis, nya kompisar och sånt, men det går ju över efter ett tag. Gör ingen stor grej av det bara. Lycka till!

9:43 em  
Anonymous Anonym said...

Hi Elucidarian! I hope you aren´t a vegetarian, because they´re practically banned from this blog.

This webpage is most of all a forum for meateaters, fighting back everything that concerns vegetables.

Do join us in our struggle!

8:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Låter knepigt det där. Men det löser sig säkert, du verkar ha fått en del bra tips av andra föräldrar. Du är ju med i Tolkens "temagrupp", och det är jag med. Jag länkar till alla som är med där. Hoppas det är OK med dig?

10:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tänkte precis förslå att du ligger bredvid henne i hennes säng istället, så att hon lär sig att det är där hon ska sova, men så såg jag att Anna redan skrivit det. Men det är i vilket fall som helst mitt bästa tips, hade inte jag till slut börjat göra så med min dotter hade hon nog aldrig lärt sig sova själv utan fortsatt komma till oss varje natt. Men precis som anna skriver så somnar man ofta i barnets säng, vilket är obekvämt. inte så kul heller att vakna mitt i natten med alla kläderna på och få gå upp och göra sig iordning för att hinna sova nån timme till innan man går till jobbet. Men det är värt det för jag tror ändå att det är det bästa sättet att lära henne på. När de blivit så stora som din dotter så funkar ju inte längre såna knep som för mindre barn som man kan "avleda och lura" lite grann.

1:31 em  
Anonymous Anonym said...

Elucidarian>> Do not believe a word "Niklas (fd hans ångest)" says. A high percentage of people reading this blog are vegetarians, as well as the author. But we have a never ending debate about meat/vegetarians going on here.

2:13 em  
Anonymous Anonym said...

Här kommer en liten försenad kommentar om sömn. Jag kan bara rekommendera tålamod. Vi har testat allt, och vi är ganska konsekventa. Självklart är en återkommande nattningsrutin, men dessutom har vi testat. "5 minuters metoden" (i korthet, låt barnet ligga 5 min även om det gråter och gå sen in och trösta, gå ut och in efter 5 min igen), funkar jättebra i spjälsäng men INTE så fort barnet kan klättra ut. Och barnet som somnade med 5 minuters metoden slutade med det när hon kunde klättra ut.
"Gå tillbaka med barnet till den egna sängen-metoden". Tja, hur många gånger vill du vandra per natt - jag tror att tio var min gräns.
"Stjärna varje gång det funkar och present efter tio stjärnor". Klockan tre på natten, gråtande barn - Mamma jag vill inte ha någon present, jag vill sova i din säng!
Men som genom ett under så sover nio-åringen alltid i sin egen säng, utom vid otroligt enstaka mardrömstillfällen.
Sju-åringen (som jag ALDRIG trodde skulle sova i egen säng) sover utan att komma till vår säng ungefär 5 eller 6 av veckans 7 dagar. Och 4-åringen som är den som sovit bäst hela tiden kommer kanske 3-2 dagar per vecka.
Men som en luttrad barnmorska sa när jag väntade mitt första barn (varför lyssnade jag inte med henne på en gång?) "Ha tålamod, ingen normal tonåring sover i föräldrarnas säng." Nu är min enda princip: Nattningsrutin och somna i egen säng. Sen får självklart den som vaknar komma till vår säng eller ropa på oss.

2:36 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - ja det är ju lättare för föräldrar också om man har fasta rutiner.På vardagarna går man ju upp samma tid , iväg till skola/dagis/jobb och sen hem , äta , kanske läsa, leka, mysa se på TV eller nåt , duscha , borsta tänder , saga sova är väl ungefär så det ser ut ho dom flesta barnfamiljer. Men senkan det väl bli lite si och så med rutiner på helger.
Eftersom min on (som alltid sover i egen säng) är autistsk och har extra stort behov/hjälp av rutiner har vi ganska mycket rutiner hemma.

Niklas - Men vad är det du skriver!? Är du helt galen!?

Becka - ja tänkte också på det att mi dotter kanske är för stor at "avleda och lura" Hon går nog tyvärr inte på att tre pussar på pannan inte ger mardrömmar
Det känns lite jobigt att sova ihennes säng ... Men det kanske kan vara värt et försök
Tack för att du förklarade läget för vår engelskspråkiga vän ;)

Tolken - jag har faktiskt också tänk på att inga tonåring sover juhos sina föräldrar. Med tiden komer hon ju inte att vilja det så jag kanske bara skulle lägga henne och låta henne komma s mycket hon vill på natten. Egentligen har jag inga problem med det , jag tycker t.o.m att det kan vara lite mysigt. Fast det är väl det där med att jag tycker att hon ska sova själv för at barn ska göra det .... eller hur man ska föklara. Låter jag bara bli att tänka på vad man ska och bör så känns det helt okey att hon sover hos mig så gott som varje natt

9:55 em  
Blogger Thérèse said...

Emma - alltid trevligt att bli länkad , tack så mycket.

10:03 em  
Anonymous Anonym said...

Hoppas att allt är bra med dig. Väntar med spänning på ditt inlägg om kulturkrockar. Ha en skön söndag!

P.S. Du är utmanad!

11:46 fm  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - tack jag har haft en jättebra helg , har varit borta men kulturkrocksinlägget kommer. Såg din utmaning. Ska svara efter kulturkrocken

7:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home