måndag, januari 15, 2007

livet på landet

Igår blåsten stormen Per (den heter tydligen så) över Sverige. Värst var de längs kusterna i södra och västra Sverige men även vi här uppe i Östra Svealand fick känna av stormen. Här på Ekerö där jag bor gick strömmen i drygt två timmar på kvällen och det ven ordentligt runt husknuten. Barnen tyckte det var lite otäckt och ville inte gå och lägga sig. Jag svor lite tyst för mig själv att jag var en idiot som bosatt mig på landet. Frivilligt till och med.

Innan jag flyttade hit hade jag aldrig bott på landet eller känt någon längtan efter att göra det. Det var en slump att hamnade här. Men då tänkte jag att det kunde vara mysigt och bra för barnen att växa upp på landet. Här där vi bor är det ju bara tre mil in till centrala Stockholm så det skulle ju gå lätt och snabbt att ta sig in till stan vid behov.

Då tänkte jag intepå att det skulle vara dyrt och ta lång tid att alltid behöva åka bil eller buss varje gång man ska göra eller köpa något. Eftersom trafiken i Stockholmstrakten kan stå i princip still vissa tider på dygnet kan resorna bli mycket tidskrävande. Det här gör att barnen får väldigt långa dagar på dagis och fritids. Jag har ju tyvärr ingen kompis eller släkting här som någon gång ibland kan hämta dom tidigare.
Jag känner att bensinen gräver ett ganska djupt hål i plånboken.

Kompisar och släktingar orkar sällan ta sig ut hit för att hälsa på utan man får ta sig till dom eller prata i telefonen. Lite isolerat känns det ibland. Att det är tyst och öde känns mer störande än fridfullt.

Jag trodde jag skulle vänja mig vid lantlivet men tyvärr verkar det inte så. Jag kan heller inte riktigt se varför det skulle vara så bra för barn att bo ödlsligt och långt ifrån "civilisationen". Barn som bor i stan har nära till sina kompisar och kan gå och cykla dit. Vi föräldrar slipper dessutom skjutsa överallt....

Kanske är det så att vissa trivs på landet och andra i stan och att det liksom inte går att göra något åt. Kanske kan vissa vänja sig vid att bo på ett ställe dom varit skeptiska till , andra har svårare för det eller kanske inte kan vänja sig alls. Jag har en kompis som tillfälligt flyttade ut till ett hus på landet i Dalarna , hon stortrivs och kan absolut inte tänka sig att bo i stan igen.

Det finns säkert en rad både för- och nackdelar med både stadsliv och lantliv. Själv har jag just nu svårt att komma på några fördelar med att bo på landet. När jag har flyttat härifrån så tror jag inte att jag kommer att bo på landet igen men gärna tillbringa några sommarveckor där.
I morgon ska jag faktiskt in till Stockholm och njuta stadsliv en stund och på fredag ska jag till Uppsala. Så helt isolerad ute i skogen är jag inte men för isolerad i min smak.

Slänger in en sån här uttjatad omröstning igen men jag vill ha kommentarer också , massor av kommentarer!


Var föredrar du att bo?
I stan
På landet
Free polls from Pollhost.com

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Allra helst vill jag bo nära ett slakteri!

4:50 em  
Anonymous Anonym said...

Lyckas inte publicera kommentar hos dig så jag skrev ett inlägg hos mig. Hoppas jag ny lyckas publicera bara detta. God fortsättning förresten!

5:32 em  
Anonymous Anonym said...

Jag röstade på staden, men jag kan ju inte förneka att landet också har sina fördelar. Det kan dock få mig att känna mig isolerad. Men jag tror att det går bra att bo varsomhelst, bara man har vänner och människor att umgås runtomkring sig.

Du ska till Uppsala på fredag? Tänk, det ska nog jag med! Jag är ledig i tre dagar och tänkte passa på att ngåra dagar mellan tors-sön åka till både Stockholm och Uppsala för att träffa vänner. Vet dock inte vilka dagar jag är var...

5:46 em  
Blogger Per said...

jag föredrar nog staden också. Har delvis växt upp i bonnhåla och är väl inte så tänd på att bo där igen... (Uppsala är väl egentligen bonnhåla också?)

5:56 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - varför nöja sig med att bo nära ett slakteri. Varför inte flyta in i ett slakteri.

Tolken - god fortsättning till dig också. Mycket bra inlägg du har skrivit. Jag har kommenterat.

Johanna - jag håller med , bara man har vänner och jobb/studier eller nåt så kan an bo var som helst. Du har väl mitt mobilnummer? Samma som i somras. Annars maila eller hör av dig om du känner för en fika. Jag är i Uppsala både fredag och lördag men i Stockholm på söndag.

Per - Uppsala är väl inte någon världsmetropol direkt men att kalla det bonnhåla är väl lite at ta i. Det finns ju lite mer än e korsning en pizzeria en konsum och en sibylla

7:20 em  
Anonymous Anonym said...

Jag mailar. :)

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Det finns ju massor av mellanting! Jag vill gärna bo vid havet och nära en stor stad. Eller i nâgot bondgârdsliknande, nära en stor stad.
Fördelen för barn är väl att de bor nära naturen, men det gäller ju om det är den riktiga naturen, inte en uppodlad âker. Jag gillar idén med allt som växer, skogs- eller havsluften, ârstidernas skiftningar och djurlivet.
Sömniga smâstäder men bensinmack och korvkiosk där alla gâr likadant klädda är det värsta jag vet. Det absolut värsta är den inskräkta mentaliteten.

8:04 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - gör det. En fika vore kul men blr det inte av nu så gör vi väl ett nytt försök nästa gång du är i närheten. Eller jag är i Dalarna. Har en kompis i Leksand som jag hälsar på då och då

Anna - du har helt rätt att det finns massor av mellanting. Här dä jag bor är de mest åkrar och hästhagar och inga bra vägaratt promenera på eller skogar och ängar för barn att leka på. Jag tycker också att det här är lite för långt bort från stan...
Håller med om att det är trevligt att bo vid havet. Eftersom jag bor på en långsmal ö har jag alltid vatten nära men Mälaren är inte havet. Fast ok ändå

8:14 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är egentligen en "syadsråtta" och kan inte tänka mig att bo hur isolerat som helst. men med tanke på att jag har barn så tycker jag att jag bor helt perfekt just nu, i idylliskt radhusområde, men jättebra kommunikationer och hyfsat nära till stan.

9:37 em  
Anonymous Anonym said...

"stadsråtta" skulle det givetvis vara...läs på min blogg så får du se varför jag är så ofokuserad och knappt kan stava just nu....kram kram på dig gumman

9:38 em  
Anonymous Anonym said...

Klockrent, då lär det ju bli hockey för dig. ;) Haha. Fick du mailat? Kom på att jag vet inte om jag tryckte på skicka eller inte...

11:02 em  
Anonymous Anonym said...

Jag röstar på stan. Kan nog inte tänka mig att bo på landet.

1:47 fm  
Blogger Thérèse said...

Becka - dt verkar vara mest stadsråttor här , iallfall om man får tro omröstingen. Att bo i ett rahus eller villa nära stan med bra kommunikatoner är nog mera stad än landet. När jag tittar ut ser jag hästar , åkrar , stall , en kyrka och ett till bostadshus. Det är definitivt landet.
Fast kommunikationerna här är bra. Det går ett antal olika SLbussar som passerar huset och går ofta och till sent på kvällen.
Sen kan man från Brommaplan ta buss eller tunnelbana till vilken del v Stockholm som helst. Bara så segt att ta sig til Brommaplan...

Johanna - nja , jag har varit utanför ishallen i Leksand iallfall.... Min kompis fick sitt första barn i december så åker jag upp nu blir det nog mer titta på baby än gå på hockey. Min kompis går då och då på hockey men hon har i hela sitt liv hållt på Brynäs

Pumans dotter - jag håller med , jag kan nog inte heller tänka mig att bopå landet.

9:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home