torsdag, juni 08, 2006

glasskiosk


Såna här glasskiosker har sista veckan poppat upp i nästan varje gathörn i den lilla staden utanför Madrid där jag bor. En står bara 20 meter från min port. Tydligen ett sommartecken enligt mina grannar. Antar att det måste ätas kopiösa mängder glass här på sommaren , iallfall om ala glasskioskerna ska löna sig.

Jag gillar svensk sommar och långa ljusa kvällar men det som är bra med sommaren här är att man vet alltid att det blir varmt och soligt. Svensk sommar kan ju tyvärr också vara 11 grader och regn i veckor. Eftersom det är varmt och soligt så länge här känner man inget tvång att vara ute när solen visar sig. Man kan utan att få dåligt samvete dra för persienner och sitta inne och läsa eller titta på film en hel dag.

I Sverige finns många fina sommartraditioner och alla går kollektivt och längtar efter sommaren , solen och värmen. Här där det är varmt längre tid på året får man inte den svenska sommarlängtan och inte heller härliga svenska vårkänslor. Här finns knappt någon vår , an fryser lite i december och januari kanske februari sen blir det plötsligt varmt , inte den där långa övergången kantad av bakslag som kännetecknar den svenska våren.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det låter otroligt härligt att ha det så... nästan så att man skulle dra till Spanien ett tag också... :)

8:20 fm  
Blogger Magnus W said...

"Här finns knappt någon vår , an fryser lite i december och januari kanske februari sen blir det plötsligt varmt , inte den där långa övergången kantad av bakslag som kännetecknar den svenska våren."

Är det inte just det här som är "typiskt svenskt" att klaga över? (att det är så många bakslag och att sommaren aldrig riktigt kommer...nästan) Tycker de flesta som ska beskriva skillnaden mellan Sverige på sommaren och Sverige på vintern är att vi liksom går in i en djup dvala och går ner oss totalt? Folk vet om det, men trots det så är det ändå ganska få som verkligen gör slag i saken och flyttar utomlands för att slippa klimatet?

I och för sig växer skidorterna och allt sånt men hade min "logik" stämt så hade Sverige bestått av 400 000 skidgalna människor som under halva året bor i Åre/annat skidställe och under andra halvan i närheten av någon storstad i Sverige.

9:28 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jo klimatet här är härligt men då och då drabbas jag ändå av hemlängtan.

Magnus - Det är ju kanske inte helt lätt att flytta och fixa jobb och sånt heller. Även om klimatet är ett stort minus i Sverige finns det ju mycket som är bra. Jag flyttade hit för att varken maken eller jag fick jobb i Sverige. Nu har han jobb men jag har tyvärr bara jobbat lite grann. Har tagit tag i min uppsats som legat och skräpat länge iallfall , hoppas hitta nåt annat än engelskalärare till hösten.

11:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home