fredag, april 14, 2006

brasklapp

Den här fina brasklappen fick jag i mail av en kompis.
En brasklapp har fått sitt namn från biskop Hans Brask som satt i riksdagen år 1517, när man beslöt att straffa förrädaren biskop Gustav Trolle och riva fästningen Stäket. Det berättades dock att Brask i hemlighet stack en lapp under sitt sigill, där han protesterade mot beslutet. På lappen stod det: "Härtill är jag nödd och tvungen". Brask menade att han blivit tvingad att vara med om beslutet.Tre år senare vid rättegången som föregick Stockholms blodbad sägs det att Biskop Brask klarade sig undan dödsdomen, genom att plocka fram sin lapp ur sigillet.

Den här fina brasklappen talar nog för sig själv utan vidare förklaringar


This is a clothing label from a small American company that sells their product in France.

Here's the translation of the French part of the label.

  • Wash with warm water.
  • Use mild soap.
  • Dry flat.
  • Do not use bleach.
  • Do not dry in the dryer.
  • Do not iron.
  • We are sorry that Our President is an idiot.
  • We did not vote for him.
The company that made this tag is called Tom Bihn Design. They made a shirt in honor of the tag. Proceed are going to benefit the Seattle Vet Center's Homeless Vet Program.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är nog de roligaste jag sett tror jag:)

10:36 em  
Blogger Thérèse said...

Robban - du som bor i Frankrike borde väl köpa en tröja.

11:03 fm  
Blogger Efva said...

*garvar* Mamselamsen igår (Tommy Körberg om Carola) och du idag! Jag visste väl att det finns en poäng med att läsa bloggar!

4:20 em  
Blogger Thérèse said...

Freja - den är hur rolig som helst. Jag skulle gärna ha en sån tröja. Klart det finns en poäng med att läsa bloggar bara man lyckas hitta dom som är bra. För många bloggar är ju tyvärr rena sömnpillret

5:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home