onsdag, januari 18, 2006

Hyra

Vi har bara en tillfällig bostad, så i mitten av mars ska vi vara ute ur den här lägenheten. Nu ringer vi som galningar på annonser och besöker bostadsförmedlare. Vi vill hyra ett hus eller en lägenhet och vi vet väl ungefär vilken del av stan vi vill bo. Här finns ingen allmännytta så man hyr direkt av privata värdar och dom vill i princip ha en, två eller flera hyror i deposition. Har inget gått sönder får du tillbaka depositionen när du flyttar. I en del annonser kräver dom sjukt mycket i deposition, såg en lägenhet där månadshyran var 900€ och depositionen 6000 €. Systemet med deposition är ganska vanligt i många länder och det har vi betalat för den här tillfälliga lägenheten och jag betalde det när jag pluggade i Cadiz i tre månader.
Fixar man bostaden via en förmedling ska dom i allmänhet ha minst en månadshyra.
Förutom deposition kräver dom flesta aval bancario kanske kan översättas till banksäkerhet. Banken går i borgen för att du ska betala hyran och om du inte gör det så betalar banken hyresvärden och kräver dig på pengar. Naturligtvis gör banken en vanlig hederlig kreditupplysning men utöver det kräver den att det ska finnas ett belopp på ditt konot som aldrig får understigas, så det sätts någon spärr på ditt kort att du inte kan ta ut mer när du bara har det beloppet kvar. Beloppet kan vara allt från några hundra till tusen euro beroende på hyran.
Dyrt sätt att skaffa sig en första lägenhet. Här är många jobb inte heller lika välbetalda som i Sverige (medans vissa kan tjäna mycket bättre än i Sverige för samma jobb) men hyrorna är värre än dom svenska. Räkna med nästan dubbla Stockholms/Göteborgs hyror ungefär. Säkert inte så kul att lämna sina sparpengar i deposition eller ha dom sitta låsta på ett konto.
Jag känner mig helt ovan med det här systemet och det är verkligen ett heltidsjobb att leta någonstans att bo här. Fördelen är att har man inga speciella krav och är villig att betala en del kan man hitta något på direkten. Men eftersom vi är här med barn så känner vi att vi vill vara lite kräsna.

4 Comments:

Blogger MB said...

Vi går också i flyttankar...ev kanske till Madrid....kan du rekommendera ngt bra område?

11:30 fm  
Blogger Thérèse said...

Maleandro, Madrid är jättetrevligt men dyrt, dyrare än Sevilla när det gäller hyra mat och sånt. Jag har ju barn så jag bor lite utanför stan, i norra delarna. Eftersom du inte har barn antar jag att du vill bo mer centralt (det skulle jag gjort iallafall) Egentligen är alla områden i centrum okey, två sticker ut lite det är gaykvarteren i Chueca (jättekul ställe faktiskt) och Salamanca som är MYCKET överklass märkesbutiker och pälsdamer. Hittar man inget precis i centrum anses dom norra delarna av stan lite "finare" och söderut är det mera arbetarstadsdelar. Välkomna hit!!

5:04 em  
Blogger MB said...

Tack för tipsen :-)

2:29 em  
Anonymous Anonym said...

Känner igen mig så otroligt mycket från Paris. Om man inte har garanti från bank eller arbetsgivare måste man tjäna tre gånger hyran!! Vem gör det? Särskilt som hyrorna är hysteriska.
Jätteintressant blogg och bra länkar till andra utlandssvenskar som jag nu genast ska surfa runt till!

8:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home