onsdag, februari 07, 2007

global uppvärming

Boulevardpressen skriver oftast inte om särskilt väsentliga saker. Det är ofta lite för mycket trams och kändisskvaller för min smak men ändå kan jag inte låta bli att läsa. Men idag har Aftonbladet en lång och intressant artikel om hur det lilla öriket Tuvalu i Stilla havet kommer att drabbas av den globala uppvärmningen. Jag kan verkligen rekommendera alla att läsa den.

Jag skrev förresten om Tuvalu här på bloggen för ganska precis ett år sen. Jag lyckades illustrera mitt inlägg med några dramatiska bilder av hur havsytans höjning redan drabbat det lilla landet. Tuvalu är ett av världens minsta länder. Jag är lite smått fascinerad av små isolerade öar och skulle gärna besöka Tuvalu. Det känns så orättvist och grymt att människorna på Tuvalu ska drabbas så hårt av västväldens livsstil. Ett helt land och dess kultur kommer att försvinna, folket kommer att spridas över världen och Tuvalu blir en fotnot i framtidens historieböcker.

För den som är intresserad av Tuvalu , öar , Stilla havet och den globala uppvärmningen kan jag rekommendera boken SOS Tuvalu av Pirkko Lindberg. En väldigt bra och annorlunda reseskilldring. Pirkko Lindberg har för övrigt skrivit flera mycket läsvärda reseskilldringar från spännande resor hon har gjort men SOS Tuvalu är nog min favorit.

På sidan World view of global warming kan man läsa mer om effekter av den globala uppvärmningen. Här finns också en hel del dramatiska bilder och mycket information.

Miljöfrågor är tyvärr inget som upptar mina tankar så mycket på i mitt vardagsliv.Visst hajar jag till lite när jag hör larmrapporter om klimatförändrigar och miljöförstöring. Jag är väl som dom flesta andra, visst pantar jag burkar och flaskor och slänger batterier och glas i speciella behållare och jag kör en liten , ny och miljövänlig bil men mer är det inte.
Fast det är klart att det är bättre att göra lite än inget alls men jag tycker att jag borde kunna leva ett mer miljövänligt vardagsliv.
Jag har en kompis som tänker miljö kring allt hon gör och köper och ibland får jag smått dåligt samvete av att gå och handla med henne. Jag ska försöka tänka mer miljövänligt i fortsättningen , hoppas jag.
Jag ska också försöka se Al Gores film An Inconveinient Truth (En obekväm sanning på svenska) om den globala uppvärmningen.


huvudön Funafuti där huvudstaden Fongafale ligger

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Varsågod, här får du en kommentar!

12:10 em  
Anonymous Anonym said...

Och ännu en!

11:48 em  
Anonymous Anonym said...

Det sägs ju att alla goda ting är tre...

11:49 em  
Anonymous Anonym said...

...en till, för säkerhets skull!

11:54 em  
Anonymous Anonym said...

På det femte SMÄLLER det!

11:56 em  
Anonymous Anonym said...

Intressant, Therese!

8:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet!

8:00 em  
Anonymous Anonym said...

Skriv mera om ämnet!

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Typ, en "Global uppvärmning II"

8:02 em  
Anonymous Anonym said...

Vet du någon bra organisation som man kan gå med i?

8:03 em  
Anonymous Anonym said...

Har du inga bra länkar du kan lägga in?

8:05 em  
Anonymous Anonym said...

Kan du inte berätta om när du går och pantar flaskor en tisdageftermiddag?

8:06 em  
Anonymous Anonym said...

Och om du pantar på helgen, är det nå´n skillnad då?

8:06 em  
Anonymous Anonym said...

Nä, nu får jag snart sluta med detta.

8:08 em  
Anonymous Anonym said...

Lite till, bara...

8:08 em  
Anonymous Anonym said...

Kan du inte ge ett genusperspektiv på ämnet?

8:09 em  
Anonymous Anonym said...

Hi hi!!!

9:48 em  
Anonymous Anonym said...

Ho ho ho!!!

9:49 em  
Anonymous Anonym said...

Ha ha ha!!!

9:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home