tisdag, februari 06, 2007

oliver

Jag är väldigt förtjust i oliver. För mig är det obegripigt att det finns människor som inte tycker om oliver. Just oliver är något jag saknar från Spanien för där smakade dom mer än här i Sverige. Fast i Sverige kan man få tag i oliver med olika roliga fyllningar något som knappt existerar i Spanien. Där fylls oliverna ibland med ansjovis eller paprika (piemento) men oftast äts dom helt naturella med kärnan kvar.



Jag har hört att det mesta av smaken sitter runt kärnan så oliver ska helst inte kärnas ur. I hela Spanien är det vanligt att man får ett litet fat med oliver om man beställer något att dricka på en bar. Mycket gott och trevlig tilltugg till vinet , ölen eller drinken.



En mycket enkel och god olivröra får man om man hackar en burk svarta och en burk gröna oliver och blandar med pressad vitlök och lite olivolja. Den passar perfekt att ha som pålägg på mackan eller i olika maträtter.



Olivträd har odlats mycket länge i Medelhavsområdet och är en viktig del i kulturen där. Oliven och olivträdet omnämns på flera ställen i Bibeln och i många berätteser från antiken.
På 600-500-talet före vår tideräkning började man i Attica , området runt den grekiska huvudstaden Athen , att odla oliver i stor skala. På 400-talet odlades nästan ingen brödsäd i Attica utan främst oliver och vin som exporterades. Det här lär vara grunden till att Athen blev en så ekonomiskt starkt och märktigt under antiken. Olivträdet var gudinnan Athenas träd och ansågs heliga i antikens Grekland.
Olivträd kan bli 1500 år gamla.



Idag är Spanien världens största producent och exportör av oliver och olivolja. Åker man tåg eller bil någonstans i centrala eller södra Spanien ser man olivodlingar överallt. Även på lekplatsen i mitt bostadsområde i Madrid hade man planterat olivträd. Ja , dom vackra träden finns planterade här och var inne i Madrid.
Jaen i Andalusien i södra Spanien är den provins som främst förknippas med olivodling. I Spanien kallas Jaen "Capital Mundial del Aceite de Oliva" vilket betyder Olivoljans världshuvudstad.



I Spanien liksom i många andra länder runt Medelhavet används olivoljan verkligen i all matlagning. Den som inte tycker om olivolja skulle förmodligen knappast kunna äta någonting på en spansk restaurang.
Även här i Sverige har olivoljan blivit mycket populär för sin goda smak och att den passar till nästan all typ av matlagning. Den anses också ha en del hälsosamma egenskaper.
Spanska familjer har vanligen minst två olika olivoljor hemma. En dyrare och smakrikare att ha till sallad och en enklare till matlagning.



Det går åt ungefär 6 kilo oliver för att framställa en liter olivolja. Först vid 5 års ålder börjar olivträdet ge frukt och ett 20årigt träd kan ge cirka 100 kilo oliver per år. Veden från olivträdet är väldigt hård och kan brinna hur länge som helst. Jag har sett den anvädas i öppna spisar i Spanien på vintern. Olivträdet tillhör släktet syrenväxter. På våren får olivträden vackra och väldoftande små vita blommor.



Bilderna i det här inlägget är från Wikipedia (spanska)

10 Comments:

Blogger Ryan Ghadban said...

O ja! Olivträdet, eller oleacea som det kallas på latinska, är väldigt vanligt förekommande i medelhavs området. I palestinsk kultur exempelvis har det stor betydelse, och olivlundarna ärvs från generation till generation. De har ett väldigt sentimentalt värde, frutom livsnäringen såklart :)

Mvh,
Ryan.

3:17 em  
Blogger Thérèse said...

Ryan - välkommen hit , vad kul med någon ny som hittat hit och kommenterar. Olivträdet har väldigt stort sentimentalt värde och som du skriver och är mycket viktigt i den palestiska kulturen. Oliver har ju sen mycket länge odlats i Palestina. Om jag inte har helt fel var det i dom trakterna människor först började odla oliver.
Så är ju trädet väldigt vackert och frukterna och oljan väldigt god.

3:22 em  
Blogger Per said...

Jag har plockat oliver pâ universitetet här i Madrid men knappast ätit dom eftersom jag inte är sâ förtust i oliver (beska). Tacka vetja smâ mackor med varm blodkorv med ris i. Det är tapasens rolls-roys!

3:57 em  
Blogger Thérèse said...

Per - Oliver är väl inte beska! Dom är salta och otroligt goda.
Blodkorv låter däremot otroligt vidrigt.Dom där små mackorna skulle jag ALDRIG äta. Ryser av tanken

4:01 em  
Anonymous Anonym said...

Vilkett sammanträffande! Jag köpte ett hekto oliver idag vid en delikatessdisk, som jag åt upp när jag kom hem. Mycket gott!

5:44 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - helt rätt , oliver är mycket gott! Men det där hektot skulle du ha sparat tills jag kommer på besök ;)

5:47 em  
Anonymous Anonym said...

Den första bilden var hur fin som helst... Bilden. Oliver gillar jag inte. Hehe. ;) Men det var visserligen extremt längesedan jag smakade nu, kanske skulle ge det ett försök igen - skulle dock aldrig köpa hem dem. Men får jag tillfälle ska jag smaka igen och se om mina smaklökar utvecklats. :)

5:52 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tycker du inte om oliver? Det låter ju helt vansinnigt ;)
Jag tyckte inte om oliver som barn , min farmor försökte alltid få mig att smaka och jag tyckte det var riktigt äckligt.

Som 19 åring åt jag en inbakad pizza i Köpenhamn som jag inte visste innehöll oliver. Jag märkte att den innehöll något förbaskat gott , tittade efter och upptäckte till min förvåning att det var oliver. Sen dess är jag och oliven oskiljaktiga;) Så gör ett försök. Dina smaklökar kan ha utvecklats

Åt nyligen en fantstiskt god sallad på svarta och gröna oliver , getost , rödlök och tomat och olivolja på. Kan rekommenderas , verkligen suveränt god

6:00 em  
Anonymous Anonym said...

maste kolla:)

8:26 em  
Anonymous Anonym said...

gröna oliver utan kärnor.jag äter dessa istället för godis.

3:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home