onsdag, februari 07, 2007

barnfritt

Läste det här och det här på den suveräna resebloggen Travelaid. För er som inte orkar klicka på länkarna handlar det om att man hos Fritidsresor kan betala 1695 kronor extra och på flyget slippa sitta i närheten av barn under 12 år. "Extra class" kallas det barnfria flygalternativet.

Som Christer och Anders skriver , varför punga ut med 1695 kronor när man kan köpa ett par öronproppar för 5 kronor på apoteket?

Nu är kommer väl jag som tvåbarnsmamma att bli betraktad som partisk men faktum är att även innan jag skaffade barn hade jag inget emot att ha barn omkring mig. Jag har aldrig stört mig på barn någonstans. Däremot har jag stört mig på vuxna hur många gånger som helst.
I Spanien är det fullständigt självklart att barnen är med överallt och ingen stör sig på dom. Barnen får otast mer uppärksamhet än föräldrarnanär man kommer någonstans.
Sverige är på många sätt ett bra och barnvänligt land men det här att dela upp ställen i barnzoner och barnfria områden känns direkt barnfientligt. I Spanien och många andra länder skulle ingen komma på tanken att göra det.

Vad blir nästa grej? Pensionärsfritt? Fritt från fyllon? Gnällfritt? Vegetarianfritt?

Ibland får jag känsla av att man i Sverige betraktar barn som något jobbigt som ska leva i sin egen värld och som vuxen ska man slippa möta barn. För några år sen blev jag bjuden på ett bröllop och på inbjudan stod det att kalaset skulle vara barnfritt. Mina spanska vänner häpnade när jag berättade om det för i Spanien är det självklart att barnen är med på bröllop.

I Spanienär det självklart att både barn och gamla är med ute på restauanger. Ofta till sent på kvällarna. Somnar barnet i föräldrarnas knä eller i sin vagn fortsätter föräldrarna bara att obekymrat prata och skratta.

När jag bodde i Göteborg fanns det en sushi-restaurang där inte barn under 10 år var välkomna. Det stod på en skylt på dörren. En annan restaurang i Göteorg satte in en annons i lokaltidningen där man skrev att barnfamiljer undanbedes. När jag berättade det för mina spanska vänner blev dom förbluffade och undrade om vi inte kunde umgås med barn i mitt land.

Barnfamiljer är ju stora kunder hos chaterbolagen därför känns Fritidsresors nya "extra class" lite underlig. Fast det kanske finns barnfamiljer som tycker det är bra att slippa sitta bredvid dom som irriterar sig som mest på barn.

På Travelaid skriver man att "I Aftonbladet får Fritidsresor kritik från folklivsforskaren och etnologen Jonas Engman. Han menar att barnfria zoner blir något som semantiskt liknar exempelvis rökfria zoner. På en språklig nivå kopplas alltså barnen ihop med ohyra, vilket han anser är ett provocerande sätt att hantera barn. Han säger också att det som talar emot själva idén är att den stora kundgruppen för charterbolagen är just barnfamiljer"

Ylva Hällen programledare på Bolibompa skriver om svenskars syn på barn som ett problem i Expressen.

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är beredd att betala en högst avsevärd extra avgift för att njuta vegetarianfritt!

8:03 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - hihi det tror jag säkert

Helena - ja visst är det behagligt? Jag tyckte det var jätteskönt att alla var vänliga och trevliga mot mina barn. Det var aldrig några problem att ha med dom någonstans.

8:59 em  
Blogger Per said...

jag tycker man borde ha förbud mot sura och gnälliga kärringar/gubbar som ofta klagar eller ser surt på barn, kyparen, dom som sitter vid bordet bredvid som har skoj och är aningen högljudda. Ett klart större otrivselmoment än några barn som lullar lite runt restaurangborden

10:01 em  
Blogger Thérèse said...

Per - jag hålle med dig

10:06 em  
Blogger Linda said...

Ska en ha ett förbud ska plötsligt alla andra ha det... Det är en konstig idé om att vissa saker/företeelser ska man kunna vara fri ifrån, men inte andra. Jag förstår det, men förstår inte hur det ska kunna vara hållbart. Och som sagt: var går gränsen?

Själv hade jag gärna haft det turistfritt när jag reser ;P

8:53 fm  
Blogger Thérèse said...

Linda- hihi jag skulle också gärna ha turistfritt när jag reser.

10:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Men som du säger det är vuxna som är problemet. Vuxna som inte tar hand om sina barn. Jag kan nästan förstå den som betalar för att resa barnfritt! Jag har suttit bredvid spanska barn, föräldrarna satt inte i turistklass, det var en gräslig resa. Barnen slogs, kastade saker omkring sig välte ut matbrickan. Jag är inte tillräckligt barnkär för att ta hand om det!

11:07 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh, fritt från fyllon låter trevligt, har alltid haft hemskt svårt för dem, framförallt sen jag pendlade till Köpenhamn och åkte buss genom Christiania varje dag under ett par år. Inte helt politiskt korrekt, jag vet, men jag hade gärna betalt extra för att slippa vara nära dem. Tysta avdelnigar är annars väldigt skönt.

3:11 em  
Blogger Anna Malaga said...

Hâller med. Jag läste artikeln i Expressen och det lâter ju hemskt trist. Tyvärr verkar det som om en del föräldrar ocksâ gärna skulle vilja vara lângt frân sina barn.

5:07 em  
Blogger Thérèse said...

Helena - Precis det är vuxna sm är problemet. Om barnen slåss , välter ut matbrickan och kastar saker omkring sig ska ju deras föräldrar , och inte du ta hand om det. Föräldrarna har ju det yttersta ansvaret att barnen uppför sig. Sen tycker jag peronligen inte det är så farligt att varken barn eller vuxna hörs.

Anonym - Jag är nog inte särsklit ljudkänslig (har ju både två barn och har bott i Spanien) men visst vet jag att en del gillar tysta avdelningar. Fyllon som beter sig illa och är jobbiga känns spontant värre än barn. Det är ju betydligt mer tragiskt.

Anna - Ja det är också märkligt att en del föräldrar inte verkar vilja vara med sina barn. Visst kan väl alla som är förälrar tycka det är skönt med en barnfri dag eller kväll någon gång ibland men inte alltför ofta. Att leka , umgås och göra utflykter med sina barn är ju det mysigaste som finns

5:21 em  
Blogger Thérèse said...

Helena - jag har efter två å i Spanien bara sett det någon enstaka gång. Just nu kommer jag bara på en gång i Madrid. Men barnaga är inte förbjudet i Spanien. Jag har inte pratat med spanjorer om det här men jag , en annan svensk tjej , en argentinsk tjej , en tyska och en tjej från Skottland diskuterade barnaga för några år sen.

Jag och den andra svenskan var av den meningen att det aldrig var okey men domandra tyckte att ett barn som är så litet att man inte an resonera med det behöver en liten dask eller örfil för att förstå att det har gjort fel.

7:48 em  
Blogger Thérèse said...

Helena - jag vet egentligen inte hur vanligt det är att man ser spanjorer örfila sina barn. Jag kanske har haft tur som har sluppit se det

7:50 em  
Blogger Pumita said...

Jag är mycket mer "allergisk" mot småbarnsföräldrar som saknar hyfs och inte har lärt sig att visa hänsyn än lite barnskrik. Visserligen skulle ett skrikande barn på ett långflyg på natten vara ett irritationsmoment, men det är aldrig barnens fel om vuxna (=föräldrar)inte kan bete sig som folk. En del tror ju att de "äger" halva världen... grr!

8:03 em  
Anonymous Anonym said...

pumans dotter - jag håller med om det med föräldrarna det är de som måste lära barnen respekt och framför allt hyfs! Så man slipper dunkandet i stolsryggen på flygplanet.

8:14 em  
Blogger Frida said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

10:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Apropå barnfria bröllop så var jag på ett för ett tag sedan som deifnitivt inte var barnfritt utan folk hade med sig både hundar och barn (hunadrna lämnde de dock utanför festlokalen, vilket i sig är elakt mot hunden). Under middagen hade barnen extremt tråkigt (av förståeliga skäl) och sprng därför runt och ropade och stojade. detta ledde till att bland annat brudgummens tal till bruden blev helt förstört, något som jag knappast tror att de uppskattade. Hur kul har en treåring egentligen på en fest som pågår i flera timmar och där de måste sitta still och äta konstig mat? Är det inte snarare föräldrarna som släpar med dem dit än de som kräver att få gå?

10:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Satt och funderade lite......Om det står barnfritt på inbjudan....då är det väl ett brudpar utan barn som gifter sig....för inte skaffar man väl barnvakt till sina egna barn om man är den som ska gifta sig.....
:-)eller det kanske folk GÖR??

E/Grekland

12:08 em  
Blogger Anna Malaga said...

Som svar till Frida: Jag vet inte hur det är pâ svenska bröllop, men pâ spanska fester har alla roligt, frân 3 mânader till 80 âr ;-)
Man är helt enkelt van att vara tillsammans. Barnen leker med varandra, men stör inte mycket.
Kanske är svenska barn för vana vid att vara i avskiljda miljöer och inte behöva vara tysta när nâgon hâller tal?

1:36 em  
Blogger Per said...

hehe, min dotter som då var 2-3 år var med på min disputation. Knappast en skoj tillställning för henne, men mamman tog ut henne emellanåt. Ingen klagade dock men det var kanske ett visst stressmoment för mig:) Jag tycker barn skall tränas för att vara med överallt, annars blir det ju svårt för dom när dom "plötsligt" är med på "vuxentillställning"

7:32 em  
Blogger Per said...

I Sverige uppfostras man ju med att vara avskiljd från dom vuxna på middagar. Jag minns hur man satt vid "barnbordet" när jag var liten:) Fins det fortfarande?

7:35 em  
Blogger Pumita said...

Jag tycker inte att "barn ska tränas att vara med överallt". Vissa tillställningar är inte avsedda för barn och då ska man inte utsätta varken barn eller vuxna för det.

1:31 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej! det här fick jag av en kompis...

If you are sitting next to someone who irritates you on a plane or
train

1. Quietly and calmly open up your laptop case.

2. Remove your laptop.

3. Turn it on.

4. Make sure the person who won't leave you alone can see the screen.

5. Open this email.

6. Close your eyes and tilt your head up to the sky.

7. Then hit this link: http://www.thecleverest.com/countdown.swf

2:31 fm  
Blogger Pumita said...

Susana, kommer länken direkt från Vita huset?

3:08 fm  
Anonymous Anonym said...

ja det kan man undra...:-)

3:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home