tisdag, januari 03, 2006

vegetarian i Spanien

Att vara vegetarian i Spanien är både bra och dåligt. Grönsakerna här är suveräna , alla som varit i Sydeuropa vet att tomaterna smakar så otroligt mycket mer här. Det är billigare än i Sverige men ändå inte särskilt billigt , iallafall inte här i Madrid. När jag pluggade i Sevilla och Cadiz var det betydligt billigare men det beror väl dels på att det var några år sen och dels på att Madrid alltid varit dyrare än Andalusien och att euron höjt priserna och den svenska kronan inte är värd lika mycket idag som för 7 år sen i förhållande till utländsk valuta.
Det dåliga med att vara vegetarian här är att produkter som veg.biffar, sojabullar, quorn, färs, tofu och liknande är jättesvårt tt hitta. Jag har letat utan framgång på mataffärer och stora köpcentra men jag har hälsokost kvar att kolla.
Visst kan man ju ifrågasätta varför en vegetarian äter biffar, bullar, korv och annat som likanar kött. Självklart kan jag klara mig utan det men det är schysst snabbmat. Går betydligt fortare att steka några vegbiffar än stå och laga grönsaksgrytor.
Madrid har 5 miljoner innevånare så någonstans måste det gå att hitta sånt. Jag har inte bott här en månad ens så jag hinner väl.
Skulle även vilja hitta bambuskott och sesamolja på någon mataffär.
Vill man gå ut och äta finns en många asiatiska och vegetariaka restauranger.

4 Comments:

Blogger Thérèse said...

Tack för tipset ska kolla om dom finns här också, som sagt flyttade jag hit 10 december och inte hunnit få koll på stan än, men det jag sett gillar jag även om en medelhavs-playa inte hade vart så dumt

1:20 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Är du möjligen ihop med 70-tals-Per? Ni är båda stationerade i Madrid, började blogga i december och har samma template.

4:36 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Här fick man inget svar... men det är okej om du vill vara lite hemlig. ;-)

2:11 em  
Blogger Thérèse said...

El Mango rätt gissat, jag är inte bara ihop med 70-tals Per utan gift och har barn med honom. Men jag började blogga först:)

5:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home