torsdag, december 29, 2005

svar till en gammal klasskompis i Sevilla

När jag pluggade spanska i Sevilla hade jag en svenska klasskompis som funderade över varför alla gamla spanjorskor var korta och tjocka med kort hår medans dom unga var långa och smala oftast med långt hår. När krymper dom , är det när dom klipper håret undrade han i sin enfald. Nu har jag fått en förklaring till mysteriet. I Spanien är ungdomar som är födda på 80-talet i genomsnitt 15 centimeter längre än sina föräldrar som är födda på 50-talet och upp till 30-centimeter längre än mor- och farföräldrarna som föddes under eller straxt efter inbördeskriget (1936-39) Dom som föddes och var barn under och efter kriget är märkta av svälten och undernäringen som följde i krigets spår. Ibland kallas 80-tals generationen för yoghurt-generationen eftersom det var den första generation som fick äta rikligt med protein när dom var små

3 Comments:

Blogger Blancaflor said...

Hmm..intressant. Saknar du inte Andalusien?

12:17 em  
Blogger Thérèse said...

Jag pluggade en termin i Sevilla och en i Cadiz och gillar Andalusien jättemycket men det är kul att bo någonananstans också. Jag valde inte att flytta hit, ville faktiskt till Frankrike egentligen ,men det var jobb som gjorde att jag hamnade här och nu ska jag vara här minst två år. Madrid är en jättetrevlig stad och jag trivs mer och mer för varje dag. Så nej jag saknar inte Andalusien

12:23 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för denna sanning. Jag och en kollega tillbringade två månade i Katalonien och funderade på samma sak.

10:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home