fredag, december 30, 2005

nyår på spanska

Imorgon är det nyårsafton och här i Spanien ska man enligt traditionen äta en vindruva vid varje klockslag när klockan slår tolv. I Madrid lär cirka en miljon personer trängas på torget Puerta del Sol och käka druvor när klockan slår midnatt och sen börjar fyrverkeriet. För den som inte vill eller kan ta sig till Puerta del Sol direktsänds druvätandet och trängseln i nationell TV så familjer runt om i hela Spanien sitter och tittar och äter druvor, precis som svenskar kollar på när Jan Malmsjö läser "Ring klocka ring" från Skansen. Klarar man att äta sina tolv druvor får man önska sig nåt inför det nya året och naturligtvis slår önskningen in för den. Själv kommer jag inte att få önska mig något för jag är inte speciellt förtjust i färska eller torkade vinduvor men dricker gärna dom pressade.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Att kosten påverkar kroppslängden är jag med på men jag tvivlar på att det är proteinernas förtjänst.

Hängde det på proteinerna skulle veganer vara markant kortare än andra och eskimåer längre.

I samband med min mönstring var det nån som sa "bra mat och lite att göra" apropå kroppslängd...

8:33 em  
Blogger Thérèse said...

Just det där om proteiner läste jag i Thomas Gustafssons utmärkta bok om Spanien.
Men som du säger är nog inte proteinerna enda förklaringen. En barndom som präglats av slit och svält är nog skyldig till att dom inte växte så bra som sina barnbarn

9:01 em  
Anonymous Anonym said...

...och en vacker dag ska jag lära mig lägga kommentarerna på rätt plats...

9:16 em  
Blogger Thérèse said...

Helt okey att lägga dom på fel plats. Ska du käka tolv vindruvor imorgon?

9:17 em  
Anonymous Anonym said...

Nä, men jag ska pimpla franskt druvbubbelvatten.

9:53 em  
Blogger Per said...

Jag skall äta massor med "Uvas" (vindruvor), men du kanske föredrar russin?

Själv minns jag nyårsnatten 79, det var något alldeles särledes!

Har du laddat genom att titta på kungafamiljens bestyr i TV? Dom lagar mat, barnen stoppar korv och Siliva bakar kakor. "Tjabo" smygröker utanför

11:42 fm  
Blogger Per said...

Jag åt minst 24 druvor igår på samma tid som man skulle ätit 12. Svårt med 12? -Bah! Trams! säger jag.

Jag kanske kan komma med i Guinnes Rekordbok om jag tränar lite?

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

Svalde du dem hela?

9:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home