onsdag, januari 24, 2007

tack för att du väntar , du har plats nummer 38 i kön

När jag bodde i Madrid kunde jag ibland bli galen på byråkratin. När vi flyttade , barnen skulle börja i skolan och annat var man tvungen att besöka diverse myndigheter , sitta och vänta länge , fylla i en mängd papper där dom var mycket intresserade av min och makens föräldrars namn och få en massa stämplar.

I Sverige kan mycket som i Spanien kräver ett personligt besök ordnas via telefonen eller internet.

Något som gör en vansinnig i kontakt med svenska myndigheter , sjukvården och ibland stora företag är alla dessa telefonköer. Ett fenomen jag knappast tror finns i Spanien. Telefonköer kan verkligen ara påfrestande. Man sitter och lyssnar till en dataröst som uppmanar en att välja olika tjänster med sifferknapparna. Naturligtvis ska man knappa in sitt personnummer och avsluta varje inmatning med fyrkant. Uppfattar man inte meddelandet ska man trycka stjärna så upprepas det. Så tackar datarösten med jämna mellanrum för att man väntar och upplyser om vilkenplats i kön man har. "Tack för att du väntar , du har plats nummer 38 i kön" I vissa telefonköer får man också lyssna på musik när man väntar. Av någon anledning är det sällan musik man blir lugn av utan snarare tvärtom.

Jag vet inte hur spritt fenomenet telefonköer är utanför vårt land men efter ett år i Spanien hade jag nästan lyckats glömma bor dom.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Wow, Therese! Du har en produktiv period! Kul!

9:44 em  
Anonymous Anonym said...

Franska kompisar till mig skulle boka hotell i Sälen, men de kom inte fram, det var telefonsvarare hela tiden. Så de bad mig ringa. Och vad hör man "Välkommen till hotell siochså, för bokning tryck 1, för receptionen tryck 2 eller restaurangen tryck 3"
Inte så himla lätt för någon som inte talar svenska att komma förbi det.

11:24 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - ja jag har mina stunder ;) Tack så mycket

Tolken - Jag har hört att om man bara väntar i luren och struntar i att trycka siffrorna som uppepas kommer till slut en människa att svara. Fast det är inte heller lätt om man inte pratar svenska. När jag pluggade i Göteborg jobbade jag extra i hemtjänsten och många äldre tycker det är jättesvårt och krångligt att ringa någonstans och välja olika tjänster genom att knappa på telefonen

7:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Det känns som om telefonköer är rätt vanligt här med. Många verkar bli irriterade över dem, men jag är faktiskt rätt lugn, orkar inte hetsa upp mig över det. Kan också handla om att jag varit en sådan som sitter och besvarar alla långa köer. Som mest hade vi nästan 150 personer i kö när jag satt på Telia, det var nog i samband med stormen Gudrun för snart två år sedan, om jag inte minns fel...

1:01 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - 150 personer i kö , oj. Jag var på 84 plats en gång när jag ringde csn. Jag tycker det är bättre att sitta i en telefonkö än att hålla på att om och om igen ringa upptaget nummer. Fast som Tolken skriver är det inte så lätt om man inte talar svenska och när jag jobbade i hemtjänsten upptäckte jag hur knepigt många äldre tyckte det var

1:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home