söndag, januari 08, 2006

Väder

De tre senaste dagarna har vi haft regn, mulet och kallare här i Madrid. Idag är det bara mulet och tempraturen är nog inte mer än 10-12 grader. Under hela december var det soligt och mitt på dagen kunde kvicksilveret sticka iväg upp till 18-19 grader även om morgonen och kvällen var relativt kylslagen.
Nu har vi inte lika kallt som i Indiens huvudstad Dehli. Där har man uppmätt dom lägsta temperaturerna sen 1935 enligt BBC News 0.2 grader. Indisk TV har visat förvånade Dehlibor som står och stirrar och petar på frost. Liknade bilder brukar SVT kabla ut varje år då det är dags för snöoväder i Skåne. Skåningarna tror att eftersom deras landskap ligger så långt söderut, iallfall söderut i Sverige, så ska dom vara förskonade mot snö. Men varje år kommer ett rejält snöoväder där en hel drös skåningar brukar köra av vägen på sina sommardäck. Så brukar det alltid vara någon bild från skånska landsbygden där en herre står och petar med en käpp i en snödriva och undrar vad sjutton är det här. Kanske har dom inte det bästa minnet skåningar. Även när jag bodde i Göteborg märkte jag lite av samma tendenser. Varje år kom ett "kraftigt" snöoväder ibland ända upp till 5 centimeters snö. Då slutade spårvagnar, tåg och bussar att fungera och bilister körde fast i "snödrivor"
Tillbaka till Dehli , där myndigheterna bestämt att skolorna ska hålla stänga i tre dagar så barnen ska slippa ge sig ut i den 0-gradiga kylan. Det vore nåt för svenska myndigheter att ta efter
Undrar varför svenskar är så vansinningt intresserade av att prata väder i tid och otid förresten? Många gånger när jag pratar med familjen och vännerna i Sverige blir första frågan, "Vad har ni för väder i Madrid?" När jag pluggade jobbade jag under några år extra i hemtjänsten och då pratade jag nästan hela tiden om vädret. Gamlingarna man besökte hade två favoritsamtalsämnen , vädret och sjukdomar.